Условия за кандидатстване за стипендии

На основание чл.4,ал.1,2 и 6 ПМС 90/26.05.2000г. за условията и реда за предоставяне на стипендии на студенти, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни органи /ДВ бр. 44 от 2000г., посл. изм. бр. 2 от 2021г./ и решение на Комисията по социално-битовите въпроси на учащите се, взето с Протокол №1 от 20.10.2021г.
Н А Р Е Ж Д А М
1. Видът на документите, срокът за подаването им и критериите за получаване на стипендия за учебната 2021/2022 год. Зимен семестър от студентите – български граждани и граждани на ЕС и на Европейското икономическо пространство в ОКС „бакалавър“ и ОКС „магистър“ – редовно обучение, приети на места субсидирани от държавния бюджет по чл.1, ал.1, т.1 и т.5 на ПМС 90/2000г., да бъдат, както следва:
а./ Срок за подаване от 25.10.2021г. до 12.11.2021г.;
б./ Заявление –декларация по утвърдения образец;
в./ Удостоверение за IBAN на притежавана лисна картова сметка. Студентите, които нямат такава могат да подадат документи и без удостоверение за IBAN на притежавана лична картова сметка, но се задължават да я предоставят в седемдневен срок от обявяване на класирането.
2. За „стипендия за успех“ могат да кандидатстват студенти редовно обучение, приети на места субсидирани от държавния бюджет без първи курс, които имат среден семестриален успех от предходните два семестъра от 4,00 до 6,00 независимо от дохода и са без невзети изпити за периода на обучение и са без невзети учебни и производствени практики считано до зимен семестър на 2019/2020година и без оценка от спорт.
- Студентите, който кандидатстват за стипендия за успех изпращат на електронна поща apply@au-plovdiv.bg попълнено заявление- декларация с отбелязване на „стипендия за успех“. Съответния деканат проверява и потвърждава вписания в заявлението-декларация среден семестриален успех от предходните два семестъра, както и обстоятелствата: записан зимен семестър на учебната 2021/2022 и взети всички изпити, а за учебни и производствени практики считано до зимен семестър на 2019/2020година и без оценка от спорт.
3. За „стипендия за успех в приоритетно професионално направление“ могат да кандидатстват студенти, редовно обучение, приети на места субсидирани от държавния бюджет от втори и следващи курсове в специалностите от ОКС бакалавър:
- Агрономство /полевъдство/;
- Зооинженерство;
- Растителни биотехнологии;
- Агрономство /лозаро-градинарство/;
- Аграрно инженерство;
- Декоративно градинарство;
- Агрономство / тропично и субтропично земеделие/;
- Растителна защита;
- Екология и опазване на околната среда, Зооинженерство и информационни технологии
И курсове от ОКС „магистър“:
- Агробизнес;
- Мениджмънт на растителната защита;
- Растителна защита;
- Опазване на биологичното разнообразие;
- Устойчиво природоползване и екологичен туризъм;
- Селекция и репродукция на животните;
- Овощарство-производство и управление
- Екология на селищни системи
3.1 Студентите, който кандидатстват за стипендия за успех в приоритетно направление изпращат на електронна поща apply@au-plovdiv.bg попълнено заявление- декларация с отбелязване на „стипендия за успех в приоритетно професионално направление “. Съответния деканат проверява и потвърждава вписания в заявлението-декларация среден семестриален успех от предходните два семестъра, както и обстоятелствата: записан зимен семестър на учебната 2021/2022 и взети всички изпити, а за учебни и производствени практики считано до зимен семестър на 2019/2020година и без оценка от спорт.
3.2 Кандидатите следва да имат успех от 5,00 до 6,00 и да нямат невзети изпити и практики до зимен семестър на 2019/2020г., включително и при обучение по секторна програма Еразъм.
4. Чуждестранните студенти, приети по актове на Министерски съвет могат да кандидатстват за стипендия за втора и следващи години от обучението си при успех не по-нисък от 4,00. За първата година от обучението им, стипендия се отпуска независимо от успеха.
4.1 Студентите представят:
а/ заверено от деканата заявление-декларация. От деканата заверката е за записан летен семестър на 2020/2021г., а за тези от втори и следващи курсове и среден семестриален успех от преходните два семестъра.
б/ удостоверение за IBAN на притежавана лична картова сметка – за лица над 18 години.
4.2 Чуждестранните студенти не получават стипендия за времето, през което отсъстват от учебни занятия по причини, непредвидени в правилника на АУ.
4.3 Стипендията на чуждестранните студенти, приети по актове на Министерски съвет и междуправителствени спогодби е в размер 240лв.
5. Броят на стипендиите, които ще се отпуснат за зимен семестър на учебната 2021/2022г. е както следва:
- 87 стипендии за успех по т. 2;
- 47 стипендии за успех в приоритетно професионално направление по т. 3.
6. Класирането се извършва по следния ред:
6.1 за „стипендия за успех“- по низходящ ред на успеха до изчерпване на определения брой стипендии, разпределени на квотен принцип по факултети, както следва:
- за Факултет по агрономство – 24бр.
- за Факултет по лозаро- градинарство – 22бр.
- за Факултет по растителна защита и агроекология – 29 бр.
- за Факултет по икономика – 12 бр.
6.2 за „стипендия за успех в приоритетно професионално направление“ по низходящ ред на успеха до изчерпване на определения брой стипендии, разпределени на квотен принцип по факултети, както следва:
- за Факултет по агрономство – 15 бр.
- за Факултет по лозаро- градинарство – 14 бр.
- за Факултет по растителна защита и агроекология – 18 бр.
6.3 Стипендии се отпускат на студентите, извън определения по т.6 брой, при равен бал с последния класиран в категорията;
6.4 Класираните студенти се разпределят по групи:
I-ва група с успех 6,00;
II-ра група с успех от 5,50 до 5,99;
III- та група с успех от 4,50 до 5,49.
7. Студентите могат да кандидатстват и да получават едновременно стипендия по т. 2 и по т.3.
8. За помощи могат да кандидатстват студенти приети на места субсидирани от държавния бюджет със средно месечен доход на член от семейството не по-висок от 650,00лв.
8.1 Еднократни помощи се отпускат при записан зимен семестър до максимален брой от 50 помощи. Помощи се отпускат на база средно месечен доход на член от семейството, чрез класиране във възходящ ред на декларираните доходи, с изключение на студенти с увреждания 90% и повече от 90%, кръглите сираци и лицата, лишени от родителски грижи. Помощите се отпускат еднократно за цялата академична година.
8.2. Необходими документи за отпускане на помощи за зимен семестър на учебната 2021/2022г.:
а./ Заявление-декларация по утвърдения образец с изписано „помощ“. Заверява се от деканата за записан зимен семестър на учебната 2021/2022 г.;
б./ Средно месечният доход на член от семейството се определя за периода от месец април 2021 г. до месец септември 2021 г. включително.
в./ В сумата на доходите на отделните членове на семейството се включват всички получени от студента и другите членове на семейството доходи от:
- брутни заплати;
- пенсии, без добавките за чужда помощ на хората с трайни увреждания;
- обезщетения за безработица;
- социални помощи; месечни добавки и месечни помощи за деца;
- наеми;
- присъдени издръжки;
- хонорари;
- стипендии, без получаваните от декларатора и членове на неговото семейство по силата на ПМС 90 и ученическите стипендии;
- получени европейски стипендии и награди, както и получени суми от студентските практики;
- търговия; продажба на селскостопанска продукция; занятие; свободни професии; дивиденти от акции и други доходи.
г./ Членове на семейството на студента са:
- ако е семеен – съпругът (съпругата) и децата;
- ако не е семеен – бащата, майката, непълнолетните братя и сестри или пълнолетните, ако са учащи се или нетрудоспособни.
В случаите на повторен брак на майката или бащата за член на семейството се счита новият съпруг (съпруга).
д./ За всеки деклариран доход се представя съответен документ:
- служебна бележка от предприятието, с вписан БУЛСТАТ, два подписа и печат – за работещите по трудово или служебно правоотношение. Основание за неначисляване на трудово възнаграждение /непратен отпуск, болнични, прекъсване на трудово правоотношение/ за месеците, в които няма доход.
- работещите в чужбина представят документ от работодателя за получените доходи в съответната валута. Документът да е преведен на български език от лицензиран преводач;
- служебна бележка от РУСО - за получени обезщетения за временна нетрудоспособност;
- удостоверение от Агенция „Социално подпомагане” – за получени социални помощи, месечни добавки и месечни помощи за деца;
- удостоверение от „Пенсионно осигуряване” - за получените пенсии;
- удостоверение от Службата по заетостта - за получени обезщетения при безработица;
- данъчна декларация за 2020 г. - за упражняващите занаяти, търговия, свободна професия, регистрираните земеделски производители, еднолични търговци и т.н. Приема се копие на данъчна декларация, заверено „вярно с оригинала” от декларатора с подпис и печат или копие, без заверка, когато се представя и оригинал на подадената декларация за сверка /оригиналът се връща/. Когато декларациите са подадени с универсален електронен подпис се представят: копия на данъчната декларация, потвърждението за получаване и уведомлението за приемане, заверени „вярно с оригинала” от декларатора с подпис и печат.
е./За доход на ЕТ, регистрирани земеделски производители, упражняващите занаяти, търговия, свободни професии и други се посочва:
- декларираният облагаем доход, когато месечният му размер е по-голям от осигурителния;
- когато месечният размер на облагаемия доход е под осигурителния – за доход се приема осигурителният.
ж./Декларирани членове на семейството и други обстоятелства се удостоверяват:
- акт за раждане на дете;
- ксерокопие на смъртен акт - за починал родител;
- ксерокопие от съдебно решение - при разведени родители и присъдена издръжка;
- удостоверение от дом за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа;
- уверение/служебна бележка от съответното учебно/военно заведение - за братя и сестри, ако са учащи се или войници;
- ксерокопие от решение на ТЕЛК - за удостоверяване на трайни увреждания и намалена работоспособност;
- регистрация в бюрата по труда към Агенцията по заетостта за безработни родители.
9. Когато кандидатстват за повече от една стипендия или за стипендия и помощ, студентите отбелязват в едно заявление-декларация всяка стипендия.
10. Стипендии се изплащат само по картова сметка. За тези, които нямат открити картови сметки, такива могат да им бъдат открити в УниКредит Булбанк при договорените с АУ преференциални условия като се легитимират със студентската книжка или в друга банка по избор.
11. Документи за стипендии и помощи се подават не присъствено, чрез изпращане на електронна поща apply@au-plovdiv.bg. За въпроси и консултации за интерисованите лица следва да се обръщат към отдел Счетоводство и Гл. счетоводител.
Контрол по изпълнение на заповедта възлагам на гл. счетоводител.
Настоящата заповед да се доведе до знанието на ФСО, УИЦ, АФ, ЛГФ, РЗА, ФИ и студентите за сведение и изпълнение.
Р Е К Т О Р:
/проф. д-р Христина Янчева /